petua orang tua jolok cacing budak

ASSALAMMUALAIKUM & SELAMAT MEMBACA


ini bukan lalang okay.... tapi kawan lalang... hehehhe... yang pasti sejenis tumbuhan hijau yang suka tumbuh meliar... tapi sekarang agak susah nak jumpa kecuali dalam semak.. hehehehehhe... sebenarnya kan tak tahu la nama saintifik dia apa.. kalau nak google pun... nak cari apa ek?? heheheheh... 

korang boleh nampak dengan jelas tak rupa bentuk pokok ni?? hurmmm.... rasanya mesti korang familiar kan dengan pokok ni? memang banyak pun sebenarnya tepi jalan.... tapi jalan yang ada semak.. jangan lak g cek dekat jalan tepi highway ke.. memang tak jumpa laaa... orang bandaran dulu yang akan amik buang.. HAHAHAHHA... 


okay... trex terang sikit bentuk fizikal dia secara bertulis... okay tak? dia daun yang macam kuncup dan tak berapa nk kembang... hahahha... pastu dia ada pucuk yang macam panjang gitu..... tanpa daun tapi akan ada bunga color purple.. kecik2 je.. hehheehhehe... dia x berduri.. berakar serabut... amacam?? boleh bayang?? hehehehehhe...


cukup la terang pasal bentuk pokok ni.. pepandai la korang zoom sedalam mana pun korang nak dengan gambar ni.. hehehehe... pokok ni kan diamalkan sendiri oleh parent trex.... dorang panggil daun jolok cacing... hahahahah.. budak2 kecik kan selalu tak lalu nak makan.. dan senang masuk cacing... tapi betul la.. budak2 dalam perut dorang suka bercacing... hahahaha.. dulu tak caya.. tapi sekarang dah caya... hehehhe... budak2 kalau berak boleh keluar cacing tu.. memang agak geli nak cerita tapi tu betul.. kalau tak betul.. xde la doktor sendiri pun buat ubat cacing.. yang pekat tu.. (kantoi pernah minum) rasanya semua parent tahu kot pasal ni.. perlu ke explain panjang2?? hahaha... 

cara-cara guna pokok ni tanpa perlu makan ubat untuk buang cacing....
1) amik pokok ni... basuh bersih2....
2) rebus je semua pokok ni dengan air... akar rasa nya tak perlu kot...
3) air rebus tadi tu biar suam or sejuk
4) mandikan budak2 tu dulu dengan air biasa.. pastu bilas dengan air rebusan pokok ni tadi dari leher kebawah... jangan jirus kepala tahu... pantang nya tu.. kenapa? jangan tanya.. hahahahahha
5) lepas bilas dengan air rebusan tu... jangan lap... biar kering sendiri.. okay?

SELAMAT MENCUBA ibu ibu bapa bapa... :)

NOTAKAKI DINO :: kredit to my abah... sambil dia cabut pokok ni ritu.. sambil bagi petua... KAHKAHKAH... baik simpan dalam blog.. mana tau ada anak nanti masuk cacing ke kan... boleh check sini... kihkihkih....


6 comments

  1. banyak kali jumpe pokok ni kat kebun..salalunye tebas cm tu je, xtau plak ade khasiatnye..huhuhu..yela, org kecik2 sihatkan. mne ade cacing..hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahahhaah... iyo la tu... ntah2 kecik2 dlu mkn ubt doktor je kan? heheheheheh....

    ReplyDelete
  3. hahha satu pengetahuan ni..
    oh ye.. meh datang blog.. ade something

    ReplyDelete
  4. as salam..
    bagus~ berkongsi maklumat
    boleh makan :0

    ReplyDelete
  5. aaahhh.. ko sorng je mkn kl centu.. hahahahahhah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...